fredag 22 juli 2011

Betraktelser från en resa - del 2


När arla morgonen randades valde min späda lekamen att tillbringa förmiddagen i den skönaste av bäddar. Vid middagstid sökte jag mig till de nedre etagen för att frottera mig med de andra gästerna. Värdinnan spände för kaleschen för en tur runt nejden, då jag för första gången fick se laxgångar.  








I det lokala handelsmagasinet funno jag sedan de skönaste handskar av senaste snitt, direkt importerade från det Franska Riket. De komma till sin rätt, parfaitment  till min nya redingote.



Vi foro sedan utmed Bråvikens kust in till Köpingen för att däruti göra visit hos Föreståndarinnan vid Örtagården. Vi försåg oss väl av allehanda kryddor men framförallt rabarber som komma bli lemonad av det godaste slaget. Framåt sena aftonen nådde vi så åter Gästgifveriet  där högvälborne aimable Herr Fröjdh hade låtit dukat upp en planka arrangerad enligt ättens sköld.

Överväldig av dagens alla intryck drog jag mig tidigt tillbaka, infallen i sömn innan mitt tunga hufvud landat på plymån.

Inga kommentarer: